Průzkum: Víno pijeme častěji a více za něj utrácíme!
Nejnovější průzkum spotřebitelského chování, zpracovaný pro Vinařský fond, potvrdil jasnou preferenci moravských a českých vín. Spotřebitelé naše vína upřednostňují kvůli lepší chuti a kvalitě, vína pijí více a častěji a jsou ochotni si za dobré víno připlatit. Mezi konzumenty vína také přibývá žen.
Víno pije 3/4 populace
Víno si u nás oblíbilo 75 % dospělé populace, což je dlouhodobě poměrně stabilní ukazatel. K vývoji ale dochází ve vnímání kvality vína. Stále více Čechů dokáže ocenit kvalitní víno, což se projevuje v ochotě utratit více peněz za skutečně dobré víno. Oproti roce 2012 vzrostla průměrná měsíční útrata za víno o 65 korun na 379 Kč. Za láhev pro vlastní spotřebu jsme ochotni vyndat z peněženek až 155 Kč, což je ve srovnání s rokem 2012 o 33 Kč více. Ještě lépe jsou na tom ale, přátelé a rodina kterým jako dárek kupujeme vína až za 229 Kč.
Víno pijeme častěji
Naši měsíční útratu za víno ale nezvyšuje jen výběr dražších, tedy zpravidla kvalitnějších vín. Víno totiž také pijeme častěji, a když ho pijeme, pijeme ho o něco více. Třetina dotázaných uvedla, že nyní víno pije častěji a polovina vypije stejné množství vína v porovnání s rokem 2012. Od roku 2012 také ubylo konzumentů, kteří si na jedno posezení nedají více než 2 dl vína, a naopak mírně narůstá počet těch, kteří si dopřejí od 3 dl až po celou 0,75l láhev. Průměrně za týden vypijeme 0,53 l vína, a to nejčastěji ve večerních hodinách. Víno nejraději pijeme ve společnosti lidí, které máme rádi, a to na návštěvě (25 %), doma s partnerem (19 %) anebo u příležitosti rodinné oslavy (16 %).
Domácí víno preferuje 60 % Čechů
„Moravská a česká vína jsou pro naše spotřebitele jednoznačnou volbou kvality. Preferuje je 60 % Čechů, zatímco přednost zahraniční produkci dává jen necelá desetina konzumentů. Vína z Moravy a Čech jsou nám nejbližší a máme je nejraději zejména kvůli jejich lepší a všeobecně vyhovující chuti, vysoké kvalitě. Svým nákupem ale také rádi a cíleně podporujeme moravské a české výrobce,“ komentoval výsledky průzkumu Ing. Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu, který si pravidelné průzkumy spotřebitelského chování zadává už od roku 2006.
Ruku v ruce s větší preferencí kvalitních vín jde i znalost značky Vína z Moravy, vína z Čech. Tu zná už 78 % konzumentů vína, což je oproti roku 2012 o 8 % více. Značka Vína z Moravy, vína z Čech se tak pro nás stala jednoznačným vodítkem při nákupu.
Nejvíce jsme si z bílých vín oblíbili odrůdy Pálava (16 %), Rulandské šedé (14 %), Chardonnay (13 %), Sauvignon (13 %) nebo Tramín červený (12 %) a mezi červenými víny máme nejraději Modrý Portugal (17 %), Frankovku (17 %) a Svatovavřinecké (13 %).
A kdo jsme my, pijáci vína?
Jsme znalci i nadšenci, pravidelní i příležitostní konzumenti, nároční i nenároční, ale jedna část naší vinařské populace stojí za povšimnutí, protože se takto silně ještě nikdy v průzkumech neobjevila. Jsou jimi tzv. mladší příznivkyně vína. Z čista jasna se objevila početná skupina žen (15 % všech konzumentů vína), která však vypije téměř čtvrtinu (24 %) všeho vína u nás, tedy o 3 dl vína týdně víc než průměrný konzument. Ženy si dopřávají víno nejčastěji ve společnosti ať už partnera nebo přátel a víno patří k prožívání jejich hezkých chvil a zábavy.
Hlavním místem našich nákupů jsou supermarkety a hypermarkety, kde nakupuje víno 6 z 10 Čechů a 42 % z nás zde víno nakupuje nejčastěji. Třetina z nás nakupuje vína také ve vinotékách a pětina přímo u vinařů. Víno vybíráme zejména na základě předchozí zkušenosti, většinově se zaměřujeme na vyzkoušené značky, vinařství a druhy vín, ale dáme i na doporučení, a nebojíme se tak ochutnávat nová vína.
O průzkumu
Pravidelné šetření postoje spotřebitelů k moravským a českým vínům zadává Vinařský fond na reprezentativním vzorku více než tisíce respondentů již od roku 2006. Hlavními ukazateli jsou popularita, vnímaná kvalita, znalost značky a preference našich vín bez ohledu na cenu.
www.wineofczechrepublic.cz