Průzkum: Značení původu na našich vínech funguje

Už druhým rokem naši vinaři značí hrdla lahví logem v podobě skleničky v národních barvách a spotřebitelé toto značení také vnímají.

Podle aktuálního průzkumu Vinařského fondu vzrostlo meziročně povědomí o tomto značení na dvojnásobek. Letos jej zaznamenalo už bezmála 40 % respondentů. Vysoká znalost, resp. takto skokový nárůst, v krátké době od zavedení značení svědčí o tom, že tato forma prezentace původu vína velmi dobře funguje.Pozitivně vnímají značení i samotní vinaři. Přestože je v současné době značení dobrovolné a záleží tedy na vinaři, zda jej pro označení svých produktů použije, využívá tuto možnost už více než stovka vinařství.

lahev_znaceni_puvodu

Zdroj: www.wineofczechrepublic.cz

Cílem značení bylo od počátku usnadnění orientace spotřebitelům. Díky značení je na první pohled zcela jasný původ nabízeného vína, a nekalé praktiky s klamavým nebo matoucím uváděním původu tak výrazně ztrácejí na účinnosti,“ komentoval výsledky průzkumu Ing. Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu, který projekt inicioval.

Průzkum tak také ukázal, že zařazení povinného značení vína původem z České republiky do novely zákona o vinohradnictví a vinařství je krok správným a spotřebiteli žádaným směrem. Novela ještě čeká na projednání senátem a na podpis prezidenta. Situace v České republice potvrzuje také pozitivní zkušenosti z Rakouska a Slovenska, kde podobný princip značení vín zavedli již před lety.

„Předpokládáme, že v případě zavedení povinného značení ještě vzroste povědomí spotřebitelů o tomto vodítku při nákupu vína. Značení ale pomáhá i vinařům. Naše vína jsou vysoce kvalitní, stejně je vnímají i spotřebitelé a preferují je před zahraničními. Značení vín je tak jen usnadněním jejich cesty ke kýžené kvalitě a vínům s původem na Moravě či v Čechách,“ dodal Ing. Machovec.

Společně se stoupající znalostí značení vzrostla i samotná znalost značky Vína z Moravy, vína z Čech. Téměř dvě třetiny spotřebitelů (64 %) deklaruje její znalost a vzrostla i pozitivní zkušenost spotřebitelů s víny se značnou Vína z Moravy, vína z Čech (z 96 % na 98 %).

 

 

 

Zdroj:

www.wineofczechrepublic.cz